Dream Theater ‘Tawan’ Kuala Lumpur

Penantian peminat Dream Theater umumnya untuk menyaksikan kumpulan yang berjalurkan genre progresif metal pastinya terubat setelah kumpulan itu akhirnya beraksi  di hadapan lebih 2,500 peminatnya kelmarin dengan iringan muzik serta dambaan cahaya yang cukup mengujakan, ternyata Dream Theater terlalu luar biasa buat hadirin yang rata-ratanya adalah di kalangan pemuzik.

Konsert Dream Theater yang dianjurkan oleh IME Asia itu telah di Plenary Hall, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 2 Oktober lalu adalah sebahagian daripada jelajah Image, Words & Beyond 25th Anniversary Tour yang bermula di Rom, Itali pada 30 Januari lalu.

Ia juga sempena ulang tahun ke-25 album Images & Words terbitan 1992. Image & Words yang juga album kedua Dream Theater adalah album mereka yang paling laris dan mendapat pengiktirafan emas daripada Persatuan Industri Rakaman Amerika (RIAA) selepas terjual lebih 600,000 unit.

Dream Theater yang dibarisi James La Brie (penyanyi), John Petrucci (gitar), John Myung (bass), Jordan Rudess (keyboard) dan Mike Mangini (dram) ternyata bijak mengatur setiap lagu yang dipersembahkan agar ianya tidak menganggu ‘mood’ hadirin apatah lagi  Dream Theater adalah band yang cukup dikenali dengan ketelitian mereka dalam penghasilan muzik. Gubahan muzik mereka dilihat cukup kompleks dan padat.

Tanpa ‘opening band’ Dream Thaeter memulakan aksi sekitar jam 8.30 malam dengan rangkaian lagu-lagu seperti “The Dark Eternal Night”, “The Bigger Picture”, “Hell’s Kitchen”, “The Gift of Music” dan “Our New World”.

Pentas yang sentiasi dilimpahi cahaya dan dentuman keramat, petikan gitar serta alunan jemari melalui sentuhan kibordis sentiasa berjaya menjadi tumpuan fanatika Dream Theater yang dilihat bagai dirasuk dengan melodi yang cukup mendambakan perasaan. Sungguhpun setiap lagu yang dipersembahkan cukup panjang tetapi pengisiannya meresapi jiwa diselangi riffing serta solo yang membunuh.

Tidak sekadar memaku penonton dengan teknikal gitar, mereka juga menyerang hadirin dengan ketukan dram daripada Mike Mangini yang di selang selikan dengan off beat yang menggegar jantung, kejutan solo kibod dari Jordan Rudess yang menjadikan setiap lagu yang di lontarkan menjadi melodi keramat.

Tanpa berceloteh panjang  James LaBrie turut memperkenalkan John Myung selaku basis untuk beraksi solo melalui lagu ‘Portait of Tracy’ sebagai tribute untuk Jaco Pastorius. Di ikuti selepas itu dengan 2 buah lagu As I Am dan Breaking All Illusions sebelum mereka berhenti rehat selama 20 minit.

“Album Images & Words adalah album Dream Theater yang paling laris, dan sudah pasti di set kedua ini mereka mengembalikan nostalgia peminat dengan rangkaian lagu-lagu yang terdapat di dalam album tersebut.  Antara lagu-lagu yang menjadi sandaran adalah “Pull Me Under”, “Another Day”, “Take the Time”, “Surrounded”, “Metropolis Pt. 1: The Miracle and the Sleeper”, “Under a Glass Moon”, “Wait for Sleep”, dan “Learning to Live”.

Inilah keistimewaan konsert Dream Theater, mereka tampil tanpa ‘quenue’ yang terlalu lama diibaratkan peminat seolah-olah sedang menyaksikan persembahan magis dan bukannya sebuah konsert seperti selalu. Apatah lagi ianya di muatkan dengan sistem audio yang cukup untuk memberikan impak kepada hadirin.

Rata-rata hadirin dilihat tersenyum puas meninggalkan lokasi konsert, malah ada di antaranya pertama kali mendengar lagu-lagu yang di mainkan oleh Dream Theater namun setelah menyaksikan kehebatan 5 figura ini beraksi mereka terus jatuh cinta malah jika diizinkan mereka ingin melihat serta terus mengikuti perkembangan band yang cukup segala rencah serta acuan muzik yang cukup rempah ratusnya.

Sejak album sulung “When Dream and Day Unite” yang diriliskan pada tahun 1989, Dream Theater sudah menghasilkan 13 album studio dan hingga hari ini semua album mereka terjual lebih 10 juta unit di seluruh dunia.

*Semua photo diambil dengan Canon EOS #5DMarkV

 

Check Also

MEISKA ADINDA MENSAJIKAN LAGU ‘DURSILA’ UNTUK OST DRAMA MALANG SI PUTERIMEISKA ADINDA

Meiska Adinda, penyanyi muda dan penulis lagu berasa dari Bali, Indonesia, telah berjaya memperolehi pengiktirafan …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *