Telemovie Tahun Baru Cina “Lucky Bowl” Tampilkan Para Pelakon Terkenal

Frederick Lee, Debbie Goh, Adrian & Leslie

Kini sebuah lagi drama hebat menanti para penonton buat tahun 2013 yang bakal tiba. ntv7 dengan bangganya membawakan telemovie Tahun Baru Cina “Lucky Bowl” yang dibintangi oleh para pelakon terkenal seperti Adrian Tan, Karena Teo, Leslie Chai, Debbie Goh, Frederick Lee, Lim Ching Miau, Ong Ai Leng, Aenie Wong, Jack Yap, Jan Chin, Kyo Chen, dan Lawrence Wong.

Saksikan Lucky Bowl di ntv7 yang bakal menemui anda pada 10 dan 11 Februari ini, jam 8.30 malam.

Sinopsis

Kisah bermula dengan watak Shen Tang Tang lakonan Debbie Goh, seorang tuan tanah wanita yang mementingkan diri dan kedekut dan memiliki sebuah pangsapuri yang disewakannya kepada Ah Hun (Adrian Tan) yang tinggal bersama ayahnya. Tang Tang amat bertuah kerana memiliki mangkuk bertuah ajaib yang diwarisi oleh nenek moyangnya di mana setiap apa yang diletakkan di dalam mangkuk itu akan berganda. Tidak menyedari akan keajaiban mangkuk itu, Tang Tang tidak mengendahkan mangkuk yang dianggapnya sudah berkarat dan menjualnya kepada ayah Ah Hun – Pak Cik Lao Tao – yang merupakan seorang pengutip sampah.

Pada suatu hari, Ah Hun dipecat dan kegagalan mereka melunaskan duit sewa menyebabkan mereka diusir keluar oleh Tang Tang. Rasa dimalukan, Ah Hun bersumpah untuk menjadi seorang hartawan suatu hari nanti. Sementara itu, jiran Ah Hun, Ah Tian (Frederick Lee) merupakan seorang pelakon yang kurang dikenali mengalami masalah merundum dalam kerjayanya. Dia berharap dengan pembedahan plastik yang dilakukannya mampu meningkatkan tawaran sebagai teraju utama di dalam dunia lakonan. Bagi mendapatkan sumber kewangan, Ah Tian mempergunakan Tang Tang yang terdesak dan keseorangan.

Karena Teo & Adrian Tan

Tang Tang bukan sahaja bakal mendapat ancaman daripada Ah Tian malah saudara-maranya – adik-beradik Ke (lakonan Lim Ching Miau, Aenie Wong, dan Lawrence Wong) – yang ingin mendapatkan mangkuk ajaib milik Tang Tang. Ketika Tahun Baru Cina, adik-beradik ini mengambil kesempatan untuk melawat Tang Tang dengan rancangan jahat mereka. Walaubagaimanapun, niat jahat mereka berjaya dihidu Tang Tang.

Ah Hun yang cuba menyelamatkan keadaan adik beradik Ke berjaya menemukan rahsia mangkuk bertuah itu dan amat teruja mengetahui mangkuk itu kini di dalam tangan ayahnya. Melihat keajaiban itu, Ah Hun berharap dapat mengejar cita-citanya untuk menjadi kaya-raya. Adik-beradik Ke yang mengetahui rancangannya menyebabkan Ah Hun terpaksa melarikan diri.

Di dalam bahagian kedua telemovie itu, jalan cerita diteruskan dan ditumpukan kepada sepasang pasangan dewa yang sedang bercinta – Jiang Lang (Leslie Chai) dan Meng Po (Ong Ai Leng) – yang tinggal di sebuah pondok gunung di syurga. Jiang Lang merupakan penulis beribu kisah rakyat termasuklah kisah “Lucky Bowl” yang melibatkan Tang Tang, Ah Hun dan adik-beradik Ke.

Ketika malam Tahun Baru Cina, adik perempuan Meng Po, Meng Xiao Mei (lakonan Jan Chin) membacakan kisah sambungan “Lucky Bowl” kepada Jiang Lang dan terperanjat mengetahui kisah itu ditulis tanpa kebenarannya. Marah dengan tindakan adik iparnya itu, Jiang Lang mengubah penamat cerita itu. Jiang Lang menetapkan Ah Hun mati dilanggar kereta dan mati di tempat kejadian. Baginya, kesudahan cerita itu sesuai dengan peraturan kisah rakyatnya – karma –  apa yang berlaku pasti akan dibalas semula dengan setimpalnya. Dalam masa yang sama, Xiao Mei yang gagal menghentikan perubahan itu melihat watak protaganisya sedang menemui pengakhiran hidupnya.

Sementara itu, Ah Hun yang sebenarnya merupakan salah satu watak dalam cerita rakyat itu terpaksa meneruskan kisah hidupnya seperti yang ditulis Jiang Lang dan Xiao Mei. Takdir menemukan Ah Hun dan seekor tikus emas yang boleh berkata-kata, Jin Shu (Karena Teo) yang mengubah hidupnya. Ah Hun kini mengetahui kisah hidupnya dicipta dari dunia dewa. Tidak rela hidupnya dikawal, Ah Hun memasuki dunia dewa dan cuba merampas halaman yang terdapat di dalam buku tersebut yang mengandungi hayat hidupnya. Dalam cubaannya untuk mengoyakkkan halaman buku itu, Jin Shu menyedari bahawa tindakannya akan memusnahkan segalanya dan membunuh kesemua watak yang berada di dalam buku tersebut.

Ah Hun yang berkeras untuk mengawal sendiri hidupnya berazam untuk meneruskan takdir dan nasib di dalam tangannya sendiri. Dengan keputusan yang di ambilnya. Apakah yang bakal terjadi kepada Ah Hun dan watak-watak yang lain?

Check Also

BAZAR RAMADAN HABIB Bermula 22 Sehingga 24 Mac 2024

Sebagai persediaan hari lebaran yang bakal menjelma tidak lama lagi, HABIB berkongsi keterujaan untuk menyambut …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *